نوع المستند : المقالة الأصلية
المؤلف
دكتوراه في تخصص الأنظمة ، جامعة الملك خالد
المستخلص
تناول هذا البحث تعريف الخصومة في اللغة، والنظام السعودي، والفقه الإسلامي، والمقارنة بين تعاريف الخصومة بين النظام السعودي والفقه الإسلامي، وبعد اتضاح معنى الخصومة تناول في المبحث الثاني طرق معالجة المنظم السعودي وشرّاح الأنظمة للخصومة المدنية عبر تنظيم مركز المصالحة، وإصدار نظام التحكيم، وإتاحة المجال بين الخصوم ليتمكنوا من التفاوض فيما بينهم، وتطبيق منهج التوفيق أو الوساطة، ثم في نهاية المطاف كفالة حق التقاضي لهم مع توجيه الخصوم بُحْسن اختيار الوكيل أو المحامي، ثم تحديد نطاق الوكالة.
كما تناول البحث كيفية التعامل مع الخصومة في الفقه الإسلامي بشقيه الوقائي والعلاجي من خلال استقراء سبل الوقاية من الخصومة عبر مشروعية الزهد والحذر من الانغماس في ملذات الدنيا، وعبر مصاحبة أهل الصلاح والتقوى والبعد عن إقامة العلاقات مع جلساء السوء، والبعد عن إساءة الظن بالآخرين، وتحريم النميمة، والنهي عن التجسس، والأمر بالتثبت من صحة الأخبار، والنهي عن الغضب، ومشروعية العفو، ومعرفة الأحكام الشرعية في المعاملات، وحسن اختيار الوكيل أو المحامي، وتحديد نطاق الوكالة.
ثم تناول البحث أدب الخصومة في الفقه الإسلامي حيث تطرّق البحث إلى مشروعية الإنصاف، والحكمة في التعبير، وافتراض الصواب عند الخصم، والخضوع للدليل وهذا من حيث الأصول العامة لأدب الخصومة.
بعد ذلك تناول البحث الأصول الخاصة لأدب الخصومة بين المسلمين من خلال وجوب التحاكم إلى الله ورسوله، وتحكيم أهل العلم، والإمساك عن النيل من الخصم بعد الافتراق، وتذكر الهدف والغاية من وجود المسلم على الأرض، ثم المقارنة بين النظام السعودي وشراح الأنظمة وبين الفقه الإسلامي في كيفية التعامل مع الخصومة المدنية وصولاً إلى النتائج ثم التوصيات التي تضمنت العديد من الأفكار والمقترحات التي تسهم في التقليل من نشوء الخصومات.
Abstract:
This research dealt with the definition of litigation in the language, the Saudi system, and Islamic jurisprudence, and the comparison between the definitions of litigation between the Saudi system and Islamic jurisprudence. After clarifying the meaning of litigation, we discussed in the second section the methods of dealing with the Saudi system and the legal commentators of civil litigation from organizing the reconciliation center, issuing the arbitration system, and providing the opportunity between the opponents to be able to negotiate among themselves, and applying the method of reconciliation or mediation, then ultimately guaranteeing their right to litigation while directing the opponents to choose the agent or lawyer well, then determining the scope of the agency. The research also addressed how to deal with disputes in Islamic jurisprudence, both preventive and therapeutic, by examining ways to prevent disputes through the legitimacy of asceticism and caution against indulging in worldly pleasures, associating with righteous and pious people and avoiding establishing relationships with bad companions, avoiding bad thoughts about others, forbidding gossip, forbidding spying, ordering verification of the accuracy of news, forbidding anger, the legitimacy of forgiveness, knowing the legal rulings in transactions, choosing the right agent or lawyer, and defining the scope of the agency.
Then the research dealt with the literature of litigation in Islamic jurisprudence, where the research touched on the legitimacy of fairness, wisdom in expression, assuming the opponent is right, and submitting to evidence, and this is in terms of the general principles of the literature of litigation. After that, the research dealt with the specific principles of the literature of litigation among Muslims through the obligation to resort to God and His Messenger, arbitration by scholars, refraining from attacking the opponent after separation, and remembering the goal and purpose of the Muslim's presence on earth, then comparing the Saudi system and the commentators of the law with Islamic jurisprudence in how to deal with litigation, arriving at the results and then the recommendations that included many ideas and suggestions that contribute to reducing the emergence of litigation.
الكلمات الرئيسية