نوع المستند : المقالة الأصلية
المؤلف
قسم أصول الفقه كلية الدراسات الإسلامية والعربية بنات القاهرة جامعة الأزهر مصر
المستخلص
تبرز أهمية هذا البحث في أنه يوضح لونا من ألوان البيان للنصوص الشرعية التي تدل على الأحكام الفقهية، كما أنه يبين كيف كان الشرع الحكيم مراعيا حالات الناس المتعددة وظروفهم المختلفة التي تستدعي بيانا بالسكوت أحيانا وبالقول أحايين, وبالفعل والممارسة في أحايين أخرى في تمازج شريف وتداخل عجيب لا يكون متناغما إلا إذا كان من حكيم خبير.
كما تبرز أهمية البحث في كونه يظهر الإعجاز التشريعي في السبق إلى ما دونه علماء التربية في مصنفاتهم من ضرورة تعدد وسائل التعليم والتبيين من المحاضرة والعصف الذهني والمحاورة والتجربة العملية ونحوها من مصطلحات مهما تنوعت أو تعددت أو أبرزت في المجامع والمنتديات فلن تزيد قيد شبر عما كتبه الأصوليون في مدوناتهم, بل لن تحيط بكل المعاني التي أشار إليها الأصوليون الذين جعلوا مجرد السكوت لونا من ألوان البيان.
وقد جاء البحث في مقدمة ومبحثين وخاتمة, أما المبحث الأول: ففي البيان والإجمال عند الأصوليين, وأما المبحث الثاني: ففي بيان الضرورة ودلالته على الأحكام الشرعية.
وقد ختمت البحث بعدد من النتائج أهمها: أن البيان من أهم موضوعات الدرس الأصولي, لذلك كان من أعظم نعم الله على الإنسان, وأن تعدد وسائل وأدوات البيان من القول فالفعل فالسكوت دليل على عبقرية الإنسان العربي الذي اعتبر سكوته في بعض الأحيان كلاما, وأن الشريعة قد راعت معهود العرب في بيانها للأحكام فاحتوت على البيان بالضرورة والسكوت, وأنه ليس كل سكوت بيانا, بل قرائن الأحوال وسياقات الكلام هي التي تحدد الوجهة وتبين المراد, كما توصل البحث إلى أن البيان بالضرورة كاشف عن مقاصد الشارع ومقاصد المكلفين في كثير من المواضع.
The importance of this research lies in its demonstration of a type of clarification for the legal texts that indicate jurisprudential rulings.
It shows how the wise legislation takes into consideration the various situations of people and their different circumstances, which sometimes require clarification through silence and other times through speech, and in other instances through action and practice, in a noble blend and extraordinary intermingling that can only be harmonious when derived from a wise expert.The significance of the research also highlights the legislative miracles in its precedence to the writings of educational scholars in their texts regarding the necessity of diversifying teaching methods and understanding through lectures, brainstorming, dialogue, practical experience, and similar terms. Regardless of their diversity or numerous presentations in gatherings and forums, they will not extend even a span beyond what the legal theorists have written in their records, nor will they encompass all the meanings indicated by the jurists who regarded mere silence as a form of clarification.
The research is structured into an introduction, two main sections, and a conclusion.
As for the first topic: it discusses clarification and generalization among jurists, and as for the second topic: it addresses the necessity and its implications for legal rulings. I concluded the research with several findings, the most important of which are: that clarification is one of the most important subjects of the legal study, thus it is one of God's greatest blessings to humanity; that the multitude of means and tools of clarification, whether through speech, action, or silence, is a testament to the genius of the Arab man who sometimes considered silence as speech; that the sharia took into account the conventions of the Arabs in clarifying rulings, containing clarifications through necessity and silence; and that not all silence is clarification, as the circumstances and contexts of speech are what determine the direction and clarify the intended meaning. The research also concluded that clarification by necessity reveals the objectives of the legislator and the objectives of the obligated individuals in many cases.
الكلمات الرئيسية