نوع المستند : المقالة الأصلية
المؤلف
جامعة القصيم
المستخلص
تهدف هذه الدراسة إلى التعريف بماهية البيانات الشخصية، وبحقوق المستهلك المتعلقة ببياناته الشخصية في التجارة الإلكترونية، بالإضافة إلى الوسائل القانونية لحماية بيانات المتعاملين مع مواقع التجارة الإلكترونية. استخدمت الدراسة كلاًّ من المنهج الوصفي والمنهج التحليلي, المنهج الوصفي في بيان بعض المفاهيم القانونية الخاصة بالبيانات الشخصية للمستهلك في عقود التجارة الإلكترونية، والمنهج التحليلي في تحليل القواعد ذات الصلة بحماية بيانات عملاء التجارة الإلكترونية في نظامي التجارة الإلكترونية للعام 1440هـــ، ونظام حماية البيانات الشخصية للعام 1443هـــ. خلصت الدراسة إلى عدد من النتائج والتوصيات. من بين النتائج التي خلصت إليها، هي أن البيانات الشخصية، وفقاً لنظام حماية البيانات الشخصية السعودي، هي البيانات التي تتعلق بالشخص الطبيعي أو من يمثله، أو من له ولاية عليه، ومن شأنها تحديد هوية الشخص والتعرف عليه. وأن نظام حماية البيانات الشخصية قد رتب حماية قانونية للبيانات في جميع مراحل "المعالجة"، التي تمتد لتشمل مرحلة الجمع، والتسجيل، والحفظ، والفهرسة، والترتيب، والتنسيق، والتخزين والتعديل، والتحديث، والدمج، والاسترجاع، والاستعمال والإفصاح، والنقل، والنشر، والمشاركة، والربط البيني والحجب، والمسح، والإتلاف. كما خلصت الدراسة إلى عدد من التوصيات منها، توصية للمستهلكين، عملاء التجارة الإلكترونية، بضرورة الاطلاع على سياسة الخصوصية الموجودة على المتجر الإلكتروني عند التسجيل في المتجر الإلكتروني، وقراءتها وفهمها قبل الموافقة عليها، من أجل الوقوف على، كيفية تعامل المتجر مع بيانات العملاء الشخصية، بالإضافة إلى حقوق العميل تجاه بياناته الشخصية وكيفية ممارسته تلك الحقوق.
This study aims to introduce what is personal data, and the consumer rights related to his personal data in e -commerce, in addition to the legal means to protect the data of customers with e -commerce sites. The study used both the descriptive approach and the analytical approach, the descriptive approach in explaining some legal concepts and regulatory provisions for the personal data of the consumer in e -commerce contracts, the analytical approach in analyzing the rules related to the protection of e -commerce customer data in the e -commerce Act for the year 1440 AH, and the personal data protection Act for the year 1443 AH. The study concluded a number of results and recommendations. Among the results that it had concluded is that personal data, according to the Saudi personal data protection Act , is the data that relates to the natural person or his representative, or has a mandate on him, which would identify and recognize a person. And that the personal data protection law has arranged legal protection for data at all stages of "data processing", which extends to include combination, registration, preservation, indexing, arrangement, coordination, storage and modification, modernization, integration, retrieval, use and disclosure, transportation, publishing, sharing, interconnection, blocking, scanning, and damage. The study also concluded a number of recommendations, including a recommendation for consumers, e -commerce agents, that it is necessary to see the privacy policy on the electronic store when registering in the electronic store, reading and understanding it before approval, in order to determine the conditions for the store's dealings with customer data, in addition to the customer rights towards his personal data and how to practice these rights.
الكلمات الرئيسية