حق الإنسان في الخصوصية في ظل الثورة الرقمية The Human Right to Privacy in the Digital Revolution

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

كلية الشريعة والانظمة- قسم الانظمة- جامعة الطائف- الطائف- المملكة العربية السعودية

المستخلص

يعد الحق في الخصوصية، من أهم حقوق الإنسان، الذي خطى باهتمام خاص من قبل التشريعات الوطنية والدولية، باعتباره حقاً دستورياً ينبغي حمايته من كل مساس به. لقد سبقت الشريعة الإسلامية، كافة الشرائع الوضعية في اهتمامها بهذا الحق، وبتحريم التجسس، ومختلف تطبيقاته.
لقد تعرض هذا الحق لانتهاكات متزايدة وسريعة، أصبحت تشكل تحدياً لأصحاب الحق في الخصوصية ومدافعيه، على أثر الثورة التكنولوجية المتقدمة، التي مكنت الدولة من التدخل بصورة غير مسبوقة في الحياة الخاصة، بصورة أصبحت تهدد القيمة الاجتماعية للخصوصية.
يهدف البحث إلى إلقاء الضوء على الانتهاكات التي يتعرض لها حق الإنسان في الخصوصية في ظل الثورة الرقمية، من أجل الإجابة عن السؤال الرئيسي للبحث والذي يتعلق بكيفية التوازن بين حق الإنسان في الخصوصية ومتطلبات المراقبة السيبرانية (الرقمية)، من خلال قواعد القانون الدولي، لحماية الحق في الخصوصية.
 
Abstract:
The right to privacy is one of the most important human rights, that have been given special attention by domestic and international legislation, making it a constitutional right that must be protected from any infringement. The Islamic legislation in the first to determine this right, that forbids espionage and tracing the ills and other elements of this right.
The threat to this right is growing rapidly, which institutes challenge to human right defenders and activities. This challenge is mainly triggered by the even - advanced revolution of technology, which enables, inter alia the state more than even before to interfere with one’s private life. This in twin, endangers the social value of privacy.
The research aims to shed light on the issue of violations of privacy in the digital revolution age, in order to answer a main question namely, how overpromise the right of privacy and the need for cyber surveillance by the legal in the international law for protection the right to privacy.

الكلمات الرئيسية