استخدام الشريحة الدماغية في تعزيز الصحة من منظور فقهي / Using The Brain Chip To Promote Health From A Jurisprudential Perspective

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

جامعة الأزهر- کلية الدراسات الإسلامية والعربية للبنات بالإسکندرية

المستخلص

   تهدف هذه الدراسة إلى بيان موقف الشرع من لشريحة الدماغية الجديدة التي أنتجتها شركة "نيورالينك"، والتي يمكنها أن تتحكم في الإشارات العصبية التي تدخل إلى الدماغ، بحيث تكون علاجًا لبعض الأمراض الجسدية والنفسية التي لا طالما أرقت البشرية، وقد تناولت دراستي ماهية الذكاء الاصطناعي من حيث نشأته وتعريفه، والمعايير الأخلاقية الضابطة لتقنياته، ثم ذكرت ماهية الشريحة الدماغية وإيجابياتها والتخوفات التي يثيرها استخدامها على البشر وضوابط استخدامها في الشريعة الإسلامية، ثم تطرقت إلى شروط زراعة الشريحة الدماغية في الدماغ، وحكم هذه الشريحة باعتبار ذاتها من حيث المواد التي قد تدخل في تصنيعها سواء أكانت حيوانية أو بشرية تبرعًا أو بيعًا، ثم ختمت بحكم هذه الزراعة إذا كانت لهدف ضروري أو هدف تحسيني.
وقد توصلت إلى أنه لا بد من مراعاة الشروط الشرعية عند زراعة الشريحة الدماغية، ومع مراعاة الشروط الشرعية إذا تطلب الأمر دخول مستخلصة من كائن حي فيها، فإنه يجوز أن تكون هذه المواد من حيوان حي مباح، أو من حيوان محرم ما دامت الضرورة تدعو إلى ذلك، وكذلك يجوز استخدام أنسجة بشرية إذا كان هذا على سبيل التبرع، ولا يجوز بيعها إلا للضرورة على المختار، وكذلك يجوز زراعتها إذا كان الهدف منها ضروري، ولا يجوز على المختار إذا كان الهدف من زراعتها تحسيني.
 
Abstract:
  This study aims to indicate Islamic Sharia's position on the new brain chip produced by "Neuralink", which can control the nerve signals that enter the brain so that it can be a treatment for some physical and psychological diseases that have long plagued humanity. My study handled the nature of artificial intelligence in terms of its origin, definition, and the ethical standards governing its techniques. Then, the study mentioned the nature and advantages of the brain chip, the fears raised by its use in humans, and its use of controls in Islamic Sharia. Subsequently, I touched upon the conditions for implanting a brain chip and the judgment of this chip regarding itself in terms of the materials that may be used in its manufacture, whether they are animal or human, donated or sold, and then concluded with the judgment of this implant if it is for a necessary objective or an improvement objective.
I have concluded that it is necessary to consider the Islamic Sharia conditions when implanting a brain chip. While considering the Islamic Sharia conditions, if it is necessary to enter an extract from a living being into it, then it is permissible for these materials to be from a living permissible animal or a forbidden animal as long as necessary. Likewise, it is permissible to use human tissue if this is as a donation, and it is not permissible to sell it only for necessity, according to the chosen opinion. Moreover, it is permissible to transplant it if the objective of it is necessary, and it is not permissible, according to the chosen opinion, to sell it if the objective of transplanting it is for revision.

الكلمات الرئيسية