المقاصـدُ الضروريةُ بين الحصرِ والزيادةِ (حفـــظُ البيئـةِ أنموذجاً) / Necessary Objectives Between Limitation And Increase (Preserving The Environment As A Model)

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

كلية الشريعة والقانون بدمنهور- جامعة الأزهر

المستخلص

هذا البحث يتناول المقاصد الضرورية من حيث إمكانية إضافة بعض المصالح إليها من عدمه، فبعد أن حصرها الإمام الغزالي - رحمه الله- في خمسة مقاصد وهي حفظ الدين والنفس والنسل والعقل والمال، جاء علماء ووافقوه على هذا الحصر ولم يضيفوا إليها شيئاً، وخالفه البعض فأضاف بعض المصالح؛ التي أعلى الدين شأنها واتضحت أهميتها في هذا الزمان فكان ينبغي إضافتها إلي هذه الضروريات؛ لأن ذلك سيجعل لها هيبة وسلطان، وسيؤكد على حفظها وحمايتها، فوجب ألا تُحرم من هذه المنزلة، كما أن القول بالحصر اجتهادي، غير مستند لنص ثابت.
ومن هذه المصالح التي ظهرت في زماننا حفظ البيئة، فهي مصدر سعادتنا وصحتنا إذا كانت صالحة ومتوازنة، ومصدر شقائنا ومرضنا وفنائنا متى كانت فاسدة ومختلة، فهل يكون حفظها مقصداً من المقاصد الضرورية، أم يظل وسيلة أو ذريعة لحفظ هذه المقاصد ؟ هذا ما تناولته من خلال البحث.
وقد قمت بتقسيم البحث إلى مقدمة ومبحثين وخاتمة، المبحث الأول قسمته إلى مطلبين، الأول عرفت فيه بالمقاصد وبينت أنواعها، والثاني فكان عن تعريف البيئة ومكوناتها، أما المبحث الثاني فقسمته أيضاً لمطلبين، الأول بينت فيه درجة حفظ البيئة عند من يقول بحصر المقاصد الضرورية، والمطلب الثاني ذكرت فيه أدلة من قال إن حفظ البيئة مقصد ضروري.
 
Abstract:
This research deals with the necessary objectives in terms of the possibility of adding some interests to them or not. After Imam Al-Ghazali - may God have mercy on him - limited them to five objectives, which are the preservation of religion, the soul, lineage, the mind, and money, scholars came and agreed with him on this limitation and did not add anything to it, and some disagreed with him and added some. interests; Which religion has exalted in importance and its importance has become clear in this time, so it should have been added to these necessities. Because this will give it prestige and authority, and will emphasize its preservation and protection, it must not be deprived of this status, just as the statement of restriction is ijtihad, not based on a fixed text.
Among these interests that have emerged in our time is preserving the environment, as it is the source of our happiness and health if it is good and balanced, and the source of our misery, sickness, and annihilation when it is corrupt and dysfunctional. Is preserving it one of the necessary goals, or does it remain a means or pretext for preserving these goals? This is what I covered through research.
I divided the research into an introduction, two sections, and a conclusion. The first section was divided into two topics. The first covered objectives and explained their types. The second section was about defining the environment and its components. As for the second section, I also divided it into two topics. The first section showed the degree of preservation of the environment according to those who claim to limit the necessary objectives. The second included the evidence of those who said that preserving the environment is a necessary goal.

الكلمات الرئيسية