المواجهة الجنائية لجريمة الترويج غير المباشر للإرهاب والتنظيمات الإرهابية عبر وسائل الإعلام / Criminal Confrontation Of The Crime Of Indirect Promotion Of Terrorism And Terrorist Organizations Through The Media

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

المعهد العربي للبحوث والدراسات الاستراتيجية اكاديمي ومحاضر مستقل

المستخلص

تسلط الدراسة الضوء على سلوك وسائل الاعلام المختلفة من حيث قيام العديد منها وفي الغالب وبطريقة غير مباشرة بالترويج للتنظيمات والكيانات الارهابية والارهاب عبر اعادة نشر بعض الكتابات او المنشورات التي تطرحها تلك التنظيمات، او عبر نقل التصريحات وعمل المقابلات الحصرية التي تساهم في تعزيز قوة تلك التنظيمات ونشر افكارها وخططها،لتحقيق اهداف الدراسة تم تقسيمها الى ثلاثة مباحث على النحو التالي: تناول المبحث الاول الإطار المفاهيمي للدراسة من حيث تعريف وسائل الاعلام، تعريف الارهاب، تعريف الترويج غير المباشر. المبحث الثاني سلط الضوء على العلاقة بين وسائل الاعلام والارهاب من حيث النظريات البنائية لتلك العلاقة والضوابط التي يجب مراعاتها عند نشر المواد الاعلامية الخاصة بقضايا الارهاب، المبحث الاخير ركز على موضوع المواجهة الجنائية لجريمة الترويج غير المباشر عبر وسائل الاعلام والاتصال من خلال تناول الجريمة في التشريعات المقارنة بالاضافة الى تسليط الضوء على التحديات التي تواجهها وسائل الاعلام من ناحية الحرية الاعلامية وموائمتها مع المتطلبات القانونية والامنية.توصلت الدراسة الى بعض النتائج والتوصيات اهمها:ان ثمة علاقة ترابطية بين الإرهاب والإعلام، وان الحرية الصحفية والاعلامية ليست مطلقة، إذا لابد ان تأخذ طابع المهنية والمسؤولية، وان يتم ضبطها بمواثيق شرف اعلامية وضوابط قانونية،وأصت بضرورة الحذر من التغطية الإعلامية والصحفية التي تؤدي الى الاثارة والشحن العاطفي وزيادة الرعب في النفوس واعطاء الحدث أكثر من حقه في التغطية او التعاطي مع الحدث بفكر يوحي بانتصار الارهابن بالاضافة الى رفع مستوى كفاءة الكادر الاعلامي والصحفي القائم على تغطية أخبار وقضايا الارهاب من خلال التدريب التخصصي والتاهيل الأكاديمي خصوصا في جانب حرفية التغطيات الاخبارية المباشرة.
 
Abstract:
   The study sheds light on the behavior of the various media outlets in terms of many of them, often indirectly, promoting terrorist organizations, entities, and terrorism, by republishing some of the writings or publications offered by these organizations, or by transmitting statements and conducting exclusive interviews that contribute to strengthening the strength of these organizations. and dissemination of its ideas and plans, or through the exploitation of these organizations of the media to send specific and pre-determined messages and signals between these entities to carry out terrorist operations, to carry out behavior, or to implement a criminal idea. To achieve the objectives of the study, it was divided into three sections as follows: The first section dealt with the conceptual framework of the study in terms of the definition of media, the definition of terrorism, and the definition of indirect promotion. The second topic shed light on the relationship between the media and terrorism in terms of the structural theories of that relationship and the controls that must be taken into account when publishing media materials related to terrorism cases. In addition to shedding light on the challenges faced by the media in terms of media freedom and its compatibility with legal and security requirements.
The study reached some results and recommendations, the most important of which are: that there is a correlation between terrorism and the media, and that press and media freedom is not absolute, so it must take the nature of professionalism and responsibility, and be controlled by media codes of honor and legal controls, and recommended the need to beware of media and press coverage that lead To excitement, emotional charging, increasing terror in souls, and giving the event more than its right to cover or deal with the event with an idea that suggests the victory of terrorism, in addition to raising the level of efficiency of the media and journalist staff based on covering news and issues of terrorism through specialized training and academic qualification, especially in the professional aspect of direct news coverage .

الكلمات الرئيسية