الاستحالة وتطبيقاتها المعاصرة رؤيه فقهية معاصرة / Impossibility, Its Contemporary Applications, A Contemporary Jurisprudential Vision

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

قسم الفقه العام كلية الشريعة والقانون تفهنا الأشراف

المستخلص

لقد أصبح للتقدم العلمي والتكنولوجي الحديث تأثير واضح على شتى جوانب الحياة، ومن ذلك التأثير تغير النجاسات إلى صور مختلفة عن حقيقتها وصورتها الأولى، من خلال التقنيات الحديثة والتفاعلات الكيميائية، فتحول أجزاء الخنزير والميتة، وعظام الحيوانات إلى جيلاتين وكولاجين حيواني؛ يستخدم في صناعة الدواء ومستحضرات التجميل، والصابون، ويضاف إلى الطعام والشراب، كالمكملات الغذائية، والمواد الحافظة التي تدخل في الكثير من الصناعات، بالإضافة إلى أن مخلفات المجازر كالريش، والأمعاء، والدم، تتحول إلى بروتين يضاف إلى الأعلاف والمركزات الصناعية، ومن ذلك تحويل تنقية مياه الصرف الصحي والفضلات الطبيعية النجسة، ليعاد استخدامها مرة أخرى.
وهذا ما يسمى بالاستحالة، خاصة أن تغير هذه الأشياء وتحولها إلى صور أخرى ليس واضحًا تمامًا، فعملية الاستحالة فيها أحيانًا تكون كاملة، وأحيانًا أخرى تكون ناقصة، ومما زاد الأمر تعقيدا اختلاف المختصون في بقاء أجزاء النجاسة بعد الاستحالة، بين مؤيد ومعارض، وهذه الأشياء ليس لها نفس الشكل، ولا نفس التحول؛ ولأن الفقه الإسلامي متماش متناغم متجدد مع مستجدات العصر الحديث، كان ولابد من النظر في هذه القضايا وتصورها والحكم عليها حتى يتبين للناس الطيب منها من الخبيث، ولذا قمت بتقسيم البحث إلى مقدمة، وثلاثة مباحث، وخاتمة، وفهارس، قمت فيها ببيان حقيقة الاستحالة والاستهلاك والخلط والاتحاد الكيميائي وأثر ذلك في تحول النجاسات، ثم وضحت حكم استحالة أجزاء الخنزير والميتة واستعمالها في الغذاء والدواء، ثم وضحت الصور المتعددة التي يدخل بها أجزاء الخنزير والميتة وتحولها إلى منتجات وأدوية، ثم بينت حكم استعمال ما استحالت حقيقته بالتصنيع، كمخلفات المجازر، ومياه الصرف وغيرها، ووضحت قاعدة عموم البلوى وعلاقتها بالاستحالة، ثم الخاتمة وبها أهم النتائج والتوصيات، ثم الفهارس التوضيحية.
 
Abstract:
on various aspects of life, and this impact includes changing impurities into forms different from their true nature and their original form, through modern technologies and chemical reactions, transforming pig and carcass parts and animal bones into gelatin and animal collagen. It is used in the manufacture of medicine, cosmetics, and soap, and is added to food and drink, such as nutritional supplements, and preservatives that are used in many industries. In addition, slaughterhouse waste, such as feathers, intestines, and blood, is transformed into protein that is added to feed and industrial concentrates, including conversion and purification. Sewage and impure natural waste, to be reused again
 This is what is called transmutation, especially since changing these things and transforming them into other forms is not completely clear. The process of transmutation is sometimes complete, and other times it is incomplete. What makes the matter more complicated is the difference between specialists in the survival of parts of impurity after transmutation, between supporters and opponents, and these things are not It has the same form, nor the same transformation; Because Islamic jurisprudence is consistent and harmonious with the developments of the modern era, it was necessary to consider these issues, conceptualize them, and judge them so that people can understand what is good from what is bad. Therefore, I divided the research into an introduction, three sections, a conclusion, and indexes, in which I explained the reality of impossibility, consumption, and confusion. And the chemical union and its effect on the transformation of impurities. Then I explained the ruling on transforming pig and carcass parts and using them in food and medicine. Then I explained the multiple forms in which pig and carcass parts are transformed into products and medicines. Then I explained the ruling on using what has been transformed in reality through manufacturing, such as slaughterhouse waste, wastewater, etc. The rule of general calamity and its relationship to impossibility was explained, then the conclusion contains the most important results and recommendations, then explanatory indexes.

الكلمات الرئيسية