منهج العيادة القانونية وتطوير التعليم القانوني الجامعي بين النظرية والتطبيق / Legal Clinic And Its Impact On The Development Of University Legal Education

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

جامعة فلسطين الاهلية - دولة فلسطين

المستخلص

    إن منهج العيادة القانونية في التعليم الجامعي بكليات الحقوق ليس بجديد، فالعديد من كليات الحقوق في مختلف الدول العربية تعرف جيداً هذا المنهج، ولكنه لم يحظى بالقدر الكافي من الاهتمام، برغم مبلغ أهمية هذا المنهج في تحقيق دراسة القانون بطريق المعايشة على غرار تعليم اللغة. وذلك لأسباب عديدة، لعلل أبرزها كثرة المناهج النظرية بما قد لا يفسح المجال أمام المنهج العملي بالقدر الكافي من الاهتمام. ومن ثم، فإن غاية هذا البحث التركيز على تجربة العيادة القانونية في العديد الدول العربية وفي النظم اللاتينية والانجلوامريكية.
    وتدور إشكالية البحث حول رصد النتائج الإيجابية التي يمكن أن تتحقق من خلال دعم وتفعيل تجربة العيادة القانونية، وحجم الفائدة المرجوة منها كمنهج جديد في الدراسة الجامعية داخل كليات الحقوق.
 وقد تناولنا منهج العيادة القانونية من منطلق تحليلي مقارن للواقع ومدي ما حقق هذا المنهج من نجاح، خاصة مع العناية به، باعتباره أحد المناهج الجديدة في التعليم.
وقد خلص البحث الي مجموعة من التوصيات أهمها ربط العيادة القانونية باستراتيجيات التعليم الجامعي، وعلى وجه الخصوص في مجال القانون.
 
Abstract:
The legal clinic's curriculum in university education in law schools is not new. Many law schools in various Arab States know this curriculum well, but it has received insufficient attention, despite the importance of this curriculum in achieving the study of law by living along the lines of language education. For many reasons, most notably because of the many theoretical approaches, which may not allow for sufficient practical attention. The aim of this research is therefore to focus on the conduct of the legal clinic in many Arab States and in Latin and Anglo-American systems.
The problem of research revolves around monitoring positive outcomes that can be achieved through supporting and activating the legal clinic's operation, and the desired usefulness as a new curriculum in university studies within law faculties.
We have addressed the legal clinic's curriculum from a comparative analytical point of view and the extent to which the curriculum has been successful, especially with care for it, as one of the new curricula in education.
The research concluded a series of links, the most important of which was to link the legal clinic with university education strategies, particularly in the field of law

الكلمات الرئيسية