الضمان مدى الحياة لمستهلكي الأدوات الصحية كسبب من أسباب الترويج " شركة البروج أنموذجاً ". دراسة فقهية معاصرة / Lifetime Warranty For Consumers Of Sanitary Ware As A Reason For Promoting "Al-Burouj Company As A Model" "A Contemporary Jurisprudential Study"

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

جامعة الازهر

المستخلص

هذا البحث يتناول:  ( الضمان مدى الحياة لمستهلكي الأدوات الصحية كسبب من أسباب الترويج ، شركة البروج أنموذجًا "،  دراسة فقهية معاصرة )، وذلك من خلال توضيح الأحكام الفقهية المتعلقة بالضمان مدى الحياة؛ لأن ترويج السلع اليوم في ظل التقدم الهائل من التكنولوجيا والحضارة أصبح سمة من سمات العصر؛ يهدف إلى تحقيق الترغيب، وتشويق الأفراد، والمؤسسات إلى الحصول على هذه السلع.
     ويتكون البحث: من مقدمة، وثلاثة مباحث، وخاتمةٍ، مشتملةً على النتائج، والتوصيات.
  ــ أما المبحث الأول، فيشتمل على: شرح ألفاظ العنوان والتأصيل له، وينقسم  إلى ثلاثة مطالب، يتضح من خلالها: مفهوم الضمان، والتعريف بالأدوات الصحية، والحوافز الترويجية، وشركة البروج، وأدلة مشروعية الضمان.
    ــ وأما المبحث الثاني، فيشتمل على: التكييف الفقهي للضمان مدى الحياة لمستهلكي الأدوات الصحية، وينقسم إلى ثلاثة مطالب، يتضح من خلالها: حكم اشتراط الضمان مدى الحياة، والعيوب الموجبة للضمان، وحكم اشتراط المشترى البراءة من أي عيب في المبيع.
ـ  وأما المبحث الثالث، فيشتمل على: الآثار المترتبة على الضمان،  وينقسم إلى ثلاثة مطالب، يتضح من خلالها: صيانة المبيع وحكمها، ورد المنتج واستبداله، والتعويض عن الضرر المادي والمعنوي.
وأما الخاتمة، فتشتمل على أهم النتائج.
واخيرًا ، المصادر، والمراجع.
 
Abstract:
 This research deals with "lifetime warranty for consumers of sanitary ware as a reason for promoting "Al-Burouj Company as a model". "A contemporary jurisprudential study", by clarifying the jurisprudential provisions related to lifetime warranty, because the promotion of goods today in light of the tremendous progress of technology and civilization has become a feature of the times, aimed at achieving the encouragement and excitement of individuals and institutions to obtain these goods.                                                                   
 The research consists of an introduction, three sections, and a conclusion containing the results and recommendations.                            
 The first section includes: explaining the words of the title and rooting it, and is divided into three demands through which the concept of warranty is clear, and the definition of sanitary ware, promotional incentives, Al-Burouj Company, and evidence of the legitimacy of the guarantee.                                                                                                          
 The second section, includes: jurisprudential adaptation of lifetime warranty for consumers of sanitary ware, and is divided into three demands through which the rule of requiring a lifetime warranty, and the defects of the guarantee, and the rule of requiring the buyer to patent any defect in the sale.                                                                                       
The third section, includes: the effects of the guarantee, and is divided into three demands through which it is clear: maintenance of the sale and its rule, return and replacement of the product, and compensation for material and moral damage.                                                                      
As for the conclusion: it includes the most important findings.                  
And finally: sources and references.                                                              

الكلمات الرئيسية