شروط الوضوء للإمام العالم العلامة إبراهيم بن عمر بن إبراهيم الحموي السوبيني الشافعي رحمه الله (ت858ه) / Conditions For Ablution By The Learned Imam Ibrahim Bin Omar Bin Ibrahim Al-Hamawi Al-Subini al-Shafi’i May God Have Mercy On Him (d. 858 AH

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

جامعة الملك عبدالعزيز/جده/السعودية

المستخلص

   هذا المخطوط الموسوم بـ " شروط الوضوء"، للعالم الفقيه الشافعي: إبراهيم بن عمر بن إبراهيم الحموي السوبيني الشافعي رحمه الله (ت858هـ). وقد ذكر المؤلف في مقدمة المخطوط أن سبب تأليفه هو أن معرفة شروط العبادات واجبة على كل مخاطب؛ لتوقُّف صحة العبادات على معرفتها والإتيان بها على الوجه المشروع، ولما كانت الصلاة أفضل عبادات البدن، وكان الوضوء من جملة شروطها؛ فقد انتدب لجمع شروطه غير واحد من السلف، فمنهم من لم يبلغ العشرة، ومنهم من زاد على العشرة. وجمعها المؤلف أكثر من مرة، وبلغ بها أربعين شرطًا، دون التمييز بين شروط وضوء الرفاهية ووضوء الضرورة، فاطَّلع عليها من العلماء الذين عاصروا المؤلف، وأشاروا عليه أن التمييز بينهما أميز؛ فقسّم المؤلف المخطوط إلى: مقدمة، وأربعة أبواب، وخاتمة ، وذكر في شروط وضوء الرفاهية للذكور أربعة وثلاثين شرطًا، وللإناث خمسة وثلاثين، وفي شروط وضوء الضرورة للذكور ثلاثة وأربعين شرطًا، وللإناث أربعة وأربعين شرطًا. وذكر المؤلف مع كل شرط لغزًا فقهيًا. أما الخاتمة فخلص فيها إلى أنه يمكن اختصار الشروط، وردها إلى شرط واحد، هو أن لا تقترن بمانعٍ؛ فالكفر مانع من صحة الوضوء، والماء غير الطهور مانع، وهكذا بقية الشروط.
 
Abstract:
This manuscript, titled "Conditions of Ablution," is by the Shafi’i scholar and jurist Ibrahim bin Omar bin Ibrahim al-Hamawi al-Subini al-Shafi’i, may God have mercy on him (d. 858 AH). The author stated at the beginning of the manuscript that the reason for writing it was that knowing the conditions of worship is obligatory for every addressee, because the validity of the acts of worship depends on knowing them and performing them in the legitimate manner, and since prayer is the best form of worship for the body and ablution is among its conditions, more than one of the predecessors was assigned to collect its conditions, including Those who have not reached ten, and among them are those who exceed ten. The author collected them more than once, and fulfilled forty conditions without distinguishing between the conditions for ablution of luxury and ablution of necessity. Many of the Contemporary Scholar of the author of that time pointed out to him that the distinction between them was clearer. The author divided the manuscript into: an introduction, four chapters, and a conclusion. He mentioned thirty-four conditions for the ablution of luxury for males and thirty-five for females, and in the conditions for the ablution of necessity for males there are forty-three conditions and forty-four conditions for females. With each condition, the author mentioned a jurisprudential mystery. As for the conclusion, he concluded that the conditions can be shortened and reduced to one condition, which is that they should not be accompanied by an obstacle, as disbelief is an obstacle to the validity of ablution, impure water is an obstacle, and so are the rest of the conditions.

الكلمات الرئيسية