المعادِن وسلبيّاتها في كتاب الطَّهارة "دراسة في الفقه الشافعيّ" / Metals And Their Implications In The Book Of Purification A Study In Shafi'i Jurisprudence

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 قسم علوم القرآن والتربية الإسلامية، كلية التربية للعلوم الإنسانية، جامعة الأنبار، العراق

2 جامعة تبوك - المملكة العربية السعودية

المستخلص

تهدف دراستنا إلى الكشف عن موضوع فقهيّ واقعيّ عمليّ مهم؛ لأنّه يتعلق بأوّل باب منْ أبواب الفقه وأهمّها، وهو كتاب الطّهارة، فهو مفتاح الصّلاة التي هي عماد الدِّين، وهو المفتاح لجملة من العبادات التي ترتبط بالصّيام والحجّ وقراءة القرآن، فعلى الرّغم من الدّراسات المستفيضة في باب العبادات، ولا سيّما كتاب الطّهارة، إلاّ أنّ هناك كثيراً من المسائل الجزئيّة لم تُفرَد بدراسة علميّة مستقلّة تستحقّها، ومنْ ذلك موضوع بحثنا الموسوم بــ: "المعادِن وسلبيّاتها في كتاب الطَّهارة - دراسَة في الفقه الشّافعيّ"، والذي يبيّن كيف راعت فيه الشَّريعة حال النّاس وأوضاعهم، واحترام مشاعرهم؛ وجَبْر قلوبهم، ولا سيّما الفقراء والمساكين، بالنّهي عن استعمال الذَّهب والفِضَّة والمعادِن النفيسة والثّمينة، مباهاة أو مفاخرة، في الأكل أو الشُّرب أو في الطّهارة، سواء بالوضوء أو الاستنجاء أو الغُسْل أو التيمُّم، وسواء كان اتّخاذاً أو تَضْبِيباً، كامل الإناء أو جزءاً. وحرصت الشّريعة الإسلامية بتشريعاتها وأحكامها على سلامة عموم النّاس مما ربّما يؤذي أجسامهم باستخدامهم الماء الْمُشَمَّس والحارّ؛ من خوف البَرَص وغيره، ولاسيّما في الأواني الْمُنْطَبِعَة، كالنّحاس والحديد والرّصاص، وفي البلاد الحارّة، غير الذَّهَب والفِضَّة، فذهب الشافعيَّة -رحمهم الله- إلى كراهة ذلك، وإثبات دور الطبّ في وجود ذلك الضّرر أو عدمه، وسلبيّات تلك المعادِن وغيرها على طبيعة الماء وطهوريَّته، وبيان جواز الطَّهارة باستعمال المعادِن إذا كانت من أواني المشركين الذين يجتنبون النّجاسة، وأمّا إذا لم يكونوا كذلك، فإنّ الطهارة تصحّ بها، مع وجود الكراهة.
 
Abstract:
Our research endeavors to uncover a significant practical and jurisprudential subject, central to the domain of jurisprudence: the Book of Purification (Kitab at-Taharah). Purification serves as the gateway to prayer (Salah), a cornerstone of the Islamic faith, and is intrinsic to a spectrum of Acts of Worship ('Ibadat) encompassing fasting (Sawm), pilgrimage (Hajj), and Quranic recitation (Tilawah). Despite extensive scholarship on Acts of Worship, particularly within the context of the Book of Purification, there persists a dearth of comprehensive examination on specific issues within this realm. Among these unexplored facets is the focus of our inquiry, aptly titled: "Metals and Their Implications in the Book of Purification - A Study in Shafi'i Jurisprudence." Our study illuminates how the Shari’ah, as embodied in the Shafi'i school, judiciously accommodates the diverse circumstances of individuals, fostering reverence for their sentiments and offering solace, especially to the underprivileged. This is achieved by proscribing ostentatious deployment of gold, silver, and precious metals in culinary, potable, or purification practices—be it used for ablution, cleansing, bathing, or dry ablution (Tayammum). This prohibition applies whether the entirety of a utensil is constructed from these precious materials or if it incorporates them as components, even in the context of restoration. The Islamic Shari’ah, through its legislative framework, diligently prioritizes the overall welfare of individuals. It seeks to mitigate potential physical harm arising from the use of hot or sun-exposed water, including the contraction of leprosy, especially in vessels crafted from materials prone to heat conduction, such as copper, iron, and lead, particularly within arid regions. This stance excludes gold and silver from such restrictions. Consequently, the Shafi'i school, may Allah have mercy upon its scholars, assigns a status of Detestability (Karahah) to such practices and underscores the significance of medical expertise in ascertaining potential harm and the implications of these metals and other materials on water's inherent purity. Our research culminates in clarifying the permissibility of employing metals in purification rituals when they are associated with individuals who adhere to polytheism and maintain purity. However, in cases where such adherence to purity is absent, purification remains valid albeit accompanied by a degree of Detestability.

الكلمات الرئيسية